مواد لوله بازکنی چیست؟ انواع محلول لوله بازکنی (اسید لوله بازکنی)

مواد لوله بازکنی
در این مقاله می خوانید

مواد لوله بازکنی که در عموم به آن اسید لوله بازکنی نیز می گویند به محلولی گفته می شود که برای باز کردن لوله های فاضلابی استفاده می شود. با توجه به اینکه علت‌ها و نوع گرفتگی لوله‌ها متفاوت است، نوع محلول و مواد لوله بازکنی که برا رفع گرفتگی ها استفاده می‌شود نیز متفاوت است.

گاهی اجسام سخت مانند سیمان یا مصالح ساختمانی باعث گرفتگی لوله می‌شود، گاهی شیب نادرست لوله، و در مواقع دیگر علت هایی دیگری میتواند داشته باشد. اما می توان گفت در 80% مواقع عدم رعایت نکات بهداشتی و استفاده نادرست خود ساکنین ساختمان است که باعث بسته شدن مسیر لوله‌های فاضلابی می شوند. با توجه به علت های متفاوت مسدود شدن لوله، لوازم و تجهیزات باز کردن هر نوع گرفتگی نیز فرق می کند. مواد لوله بازکنی نیز یکی از این تجهیزات می باشد که برای رفع گرفتگی های که سطحی نیستند استفاده می شود.

مواد لوله بازکن یا اسید لوله بازکن؟

یکی از باورهای اشتباه مردم این است که محلول لوله بازکنی، همان اسید لوله بازکنی یا سولفوریک اسید است. خوب است بدانید این تصور کاملا غلط است و علت آن به چندین سال قبل بر میگردد. در زمان قدیم که جنس لوله ها از چدن و آهنی بوده از اسید برای باز کردن لوله ها استفاده می کردند به همین خاطر به محلول سولفوریک اسید که امروزه اسید می گویند را با نام اسید لوله بازکنی می شناختند. اما امروزه با تغییر سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان و استفاده از لوله های پی وی سی بجای لوله های چدنی دیگر این موارد کاربردی ندارند و اسید برای لوله ها بسیار مضر، و خطرناک می باشد.

اسید لوله بازکنی

در بخش زیر شایع ترین خرابی هایی که استفاده از اسید برای باز کردن لوله ها می‌شود، را بیان کرده‌ایم:

خرابی‌های محلول اسید لوله بازکنی

  • اسید باعث تخریب لوله و سیستم لوله کشی فاضلاب می شود.
  • محلول اسیدی باعث باز شدن چسب لوله می‌شود.
  • هنگام استفاده از اسید، فعل و انفعالات شیمیایی باعث تولید گاز سمی می شود که بسیار خطرناک و مضر است.
  • محلول اسید باعث سوراخ شدن و مچاله شدن لوله‌ها می‌شود.

مواد مخصوص لوله بازکنی

حال می خواهیم با هم بررسی کنیم که در مواقع نیاز اگر بنا به استفاده از محلول لوله بازکن برای رفع گرفتگی لوله ها بود باید از چه محلولی استفاده کرد. مواد لوله بازکنی که امروزه برای باز کردن لوله های که با استفاده از تجهیزاتی مانند فنر باز نمی شوند هم متفاوت هستند. رایج ترین مواد لوله بازکنی که برای لوله های PVC و پلی اتیلن قابل استفاه هستند عبارتند: کانتین – سوپر کانتین – تیز اکسید – نانو اکسید و … که جالب است بدانید این مواد نمونه تولید داخلی نیز ندارند.

جالب تر اینکه تمامی محلول های که در فروشگاه های رنگ و ابزار یا هایپر مارک ها با نام لوله بازکن بفروش میرسند در واقع همان اسید با درصد خلوص کمتر و یا مواد شوینده مانند سفید کننده‌ها و بلیچ و… هستند. تنوع این مواد هم به این دلیل است که با توجه به نوع و علت گرفتگی میتوان از مواد مخصوص استفاده کرد تا با کمترین آسیب یا خطر بهترین بازدهی را داشته باشند.

خرید محلول لوله بازکنی

محلول های که امروزه توسط شرکت های معتبر استفاده و بفروش میرسند معمولا ساخت ترکیه می باشد و دبصورت بشکه های 220 لیتری وارد ایران می شود. شرکت های لوله بازکنی برای استفاده آسان و قیمت مقرون به صرفه برای مشتریان معمولا محلول های لوله بازکنی را بصورت ظروف 4 لیتری تهیه و مصرف می کنند. به همین دلیل سعی کنید برای جلوگیری از سو استفاده احتمالی افراد سودجو این محلول ها را از شرکت های معتبر تهیه فرمایید.

محلول لوله بازکنی

شرکت لوله بازکنی نانو مشهد فقط از مواد در جه یک ترکی استفاده می نماید و به جهت آسوده خاطر بودن مشتریان ضمانت نامه کتبی نیز ارائه می نماید. همچنین در صوت عدم کارایی مواد به هر دلیلی (مانند تشخیص اشتباه لوله بازکن)، هیچ گونه مبلغی بابت محلول از مشتری دریافت نمی شود. بخاطر داشته باشید برای استفاده نمودن از این محلول ها باید تجربه و دانش کافی داشته باشید. ما توصیه میکنیم به هیچ عنوان خودتان از این محصول استفاده نکنید و کار را به یک متخصص بسپارید و یا حتما از یک متخصص با تجربه مشاوره بگیرید.


امیدواریم با این مقاله توانسته باشیم پاسخ سوالات شما را داده باشیم. اما اگر باز هم هرگونه سوال یا نیاز به راهنمایی یا مشاوره ای داشتید میتوانید در قسمت نظرات همین مقاله سوالات خود را عنوان نمایید تا توسط تکنسین های تیم نانو مشهد در کوتاه ترین زمان پاسخ داده شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *